Bakgrund och Enskedemodellen
Beslutet att lansera en akademiverksamhet har sitt ursprung i en pågående strävan att förbättra och utveckla föreningens sportsliga verksamhet. Förlusten av spelare som redan låg långt fram i sin utveckling uppmärksammades, vilket inte var förenligt med Enskedemodellens grundprinciper. ”Vi såg att vi tappade spelare som hade potential att utvecklas hos oss. Detta var en viktig faktor,” säger Håkan.
Enskedemodellen har alltid varit en ledstjärna för föreningen, och det var viktigt att säkerställa att akademiverksamheten inte bara följer dessa principer utan också förstärker dem. Håkan fortsätter: ”Vi har varit mycket noga med att inte avvika från Enskedemodellen. Det är snarare en naturlig utveckling och komplettering av vårt engagemang för prestation och individuell utveckling. Akademin erbjuder ännu bättre möjligheter för våra spelares individuella utveckling.”
För att säkerställa förankringen i föreningen genomfördes ett omfattande arbete med att involvera olika intressenter. Pontus Gustafsson, Fotbollsutvecklare på Enskede IK, förklarar processen: ”Vi tog ett helhetsgrepp genom att inkludera tränare inom föreningen, vilka har varit en ovärderlig källa till insikter. Våra fotbollsutvecklare har också bidragit med viktiga perspektiv som vi tagit till oss i processen. Dessutom har vi konsulterat externa experter som tillförde sina tankar baserade på forskning och empiri samt sin syn på EIK och denna typ av satsning.”
Enskedes Akademi – med individens utveckling i fokus
Akademiverksamheten kommer att fylla en nödvändig funktion i föreningens strävan att förbättra sin sportsliga organisation. Pontus understryker vikten av att sätta Enskedes prägel på satsningen: ”Vi vill vara annorlunda. Vår akademi fokuserar på individuell utveckling.” Håkan förklarar föreningens fokus på att skapa en inkluderande miljö: ”Vi vill att våra spelare ska känna sig värdefulla och utvecklas oavsett nivå och ambition, det är vår filosofi. Det är också något som kommer att särskilja vår akademi från andra föreningar.”
Selekteringsålder i klubben består, vid 15-års ålder, något som varit en käpphäst i föreningen sedan Enskedemodellen antogs år 2014. Vad som kommer utvecklas från och med nästa år, utöver ökade resurser och kompetens, är en tydligare modell som ska ge alla spelare den utmaning de behöver för att utvecklas, oavsett ålder. På 7 mot 7 (10–12 år) kommer tjejer och killar få möjlighet till en öppen akademiträning i veckan samt vid behov ett gemensamt matchlag, utöver spel i sitt färglag. På 9 mot 9 (13–14 år) kommer en förberedande akademi att inledas som innefattar två akademiträningar i veckan samt ett gemensamt matchlag som leds av en akademitränare. I de här åldrarna är det meningen att spelare ska få prova på att satsa om de vill och det kommer mycket utrymme för rotation. Från 15 års ålder, när man spelar 11 mot 11, startar en fullt utbyggd akademiverksamhet med fyra träningar i veckan samt match för en selekterad spelartrupp som leds av föreningens akademitränare.
Förändringar är alltid förenade med vissa farhågor och en känslig fråga som har diskuterats är möjlig polarisering bland spelarna. Håkan är dock övertygad om att föreningens fokus på individuell utveckling kommer att säkerställa att ingen lämnas bakom: ”Vi har inte upplevt någon polarisering inom Enskede idag, snarare tvärtom – att spelare med ambitioner och färdigheter har känt att de inte haft en given plats och möjlighet till utveckling. Alla ska få spela och utvecklas så mycket som möjligt, så länge det inte sker på andras bekostnad. Han fortsätter: ”Med tydliga riktlinjer och målsättningar inom akademiverksamheten förblir individen i fokus, vilket bidrar till att minimera risken för polarisering. Enskede är och förblir en plats för alla.”
Prisfrågan är en annan viktig kugge som fortfarande utvärderas inom föreningen. Håkan bekräftar föreningens beslutsamhet att inte påverka andra verksamheter eller avgifter: ”Vi kommer inte låta akademin bekostas av andra eller att något annat i vår verksamhet blir sämre.” Pontus förklarar att kostnaden för akademin kommer att fastställas i föreningens budget för 2024 och att den kommer att finansieras genom sponsorintäkter och avgifter.
Akademiverksamheten
steg för steg
|
|
7 mot 7 (10–12år) |
Öppen akademi – en akademiträning i veckan samt vid behov ett gemensamt matchlag. |
9 mot 9 (13-14 år) |
Förberedande akademi – en till två akademiträningar i veckan samt ett gemensamt matchlag som leds av en akademitränare. |
11 mot 11 (15 år –) |
Spelarakademi – fyra träningar i veckan samt match för en selekterad spelartrupp som leds av föreningens akademitränare. |
Nästa steg och framtid
Planen för implementering av akademiverksamheten är redan påbörjad men kommer att märkas av på riktigt 2024. Ansvariga personer inom föreningen, inklusive sportchefer och akademitränare, jobbar just nu med rekrytering, ekonomi och planering inför nästa år. En tränarakademi är också en del av satsningen, vilket säkerställer att tränarna kontinuerligt får den utbildning de behöver för att stödja akademin.